Hlavní strana Ťan-šan

Deník

2.8. Pátek. Z Prahy odlétáme v 18.00, v Petrohradu jsme před půlnocí. Ubytování je zařízeno od aerolinek.

3.8. Sobota. Jdeme na výlet do města. Okruh, který procházíme vede mj. kolem Aurory a Petropavlovské pevnosti. Večer odlétáme.

4.8. Neděle. Do Almaty přilétáme po půlnoci, ale v hostelu jsme až po čtvrté ráno. Během dne jdeme s letenkami na velvyslanectví - abychom si je tam uschovali. Na autobusovém nádraží jsme si domlouváme auto na zítřejší cestu do hor.

5.8. Pondělí. Ráno ještě jdeme do cestovky, se kterou bylo domluveno, že zařídí registraci na OVIRu a povolení do pohraniční oblasti. Pak ještě pro mapy - máme adresu na nějaké kanceláře, jinak je v obchodě člověk nekoupí. Kvůli tomu všemu zařihování odjíždíme do hor až v 15 hod. V Džambulu jsme po půlnoci. Celá velká rodina řidiče se schází a chvíli nás hostí. Pak nás domácí ještě popováží k Bráně. Na trávě před ní si stavíme stany a nocujeme.

6.8. Úterý. Ráno procházíme kontrolou v Bráně. Po několika set metrech, co musíme sami nést zavazadla je jasné, že to vlastními silami nepůjde (až 50 kg na jednoho). V táboře Ak-kol nacházíme terénní vozidlo pro odvoz do Džargulaku. V Džargulaku (3100 m) si stavíme stany. Po nějaké cestě jdeme na boční hřeben na malý aklimatizační výlet (do 3400 m). Vybavení zavřeného zlatého dolu hlídají dva geologové. Na druhý den s nimi domlouváme odvoz batohů koňmi.

7.8. Středa. S pomocí koní se přesouváme 12 km z Džargulaku do BC (3400 m). Geologům práce s końmi moc nejde - připevnění nákladu i vedení zvířat je neustálý problém. Nějak to ale zvládáme. Stavíme si stany v základním táboře a ještě výrážíme na morénu ve směru na Čínský průsmyk. Dosažená výška je asi 3700 m.

8.8. Čtvrtek. Nalehko jdeme na aklimatizační výlet do Čínského průsmyku (4100 m) na dále vyvýšeninu v hřebeni směrem na Uzlovou. Dosaženo asi 4400 m.

9.8. Pátek. Přesouváme se z BC do C1 Bajankol (3700 m). Problémem je hlavně hledání cesty přes ledovce.

10.8. Sobota. Přesun z C1 do C2 na Bajankolu (4400 m). Toto už je trochu lezení - na tomto úseku je nejprudší místo výstupu.

11.8. Neděle. Kvůli špatné aklimatizaci nepoponášíme tábor výše. Jdeme nalehko do 5100 m a zpět.

12.8. Pondělí. Rozhodujeme se k výstupu na vrchol Bajankolu (5791 m) z takto nízko položeného tábora. To ale ještě nevíme, že v mapách je špatný údaj a Bajankol je o 300 m vyšší. Převýšení je tak 1600 m. Scházíme až do C1.

13.8. Úterý. Přesun z C1 Bajankol do BC. Pohoštění a posezení ve stanu MCHT, výstupem jsme si získali určitou vážnost. Do tábora mezitím přiletěli 4 Korejci s lyžemi a vyrazili na Čínský průsmyk. 9 Francouzů vyrazilo na Mramorovou stěnu.

14.8. Středa. Dnes máme v plánu odpočinek. Ráno přebrodili řeku směrem do BC čtyři Němci z Berlína. Prší.

15.8. Čtvrtek. Ráno stále prší. My jsme stejně ale plánovali odpočívat. Francouzský vůdce přivedl klientku, které bylo špatně v C1 na Mramorové stěně. Počasí nahoře prý ujde. V Almatě prší. V noci v BC dokonce sněží.

16.8. Pátek. Sníh do rána roztál. My stále odpočíváme. Němci vyrážejí na Čínský průsmyk. Tudy vede původní normálka na Mramorovou stěnu.

17.8. Sobota. Dnes máme v plánu přesun z BC do ABC (4200 m). Počasí je pěkné. Nakupujeme benzín. Odchod v 13.30. Po cestě déšť. V ABC jsou 4 Francouzi.

18.8. Neděle. Přesouváme se z ABC do C1. Francouzi vyrážejí před námi. Do C1 přicházíme v 16.00. Zde poprvé musíme stanovat přímo na sněhu. V C1 jsou kromě Francouzů dva ruští nosiči.

19.8. Pondělí. Kvůli aklimatizaci zůstáváme v C1. Francouzi s nosiči vyrážejí nahoru. My krátký výlet nad tábor. Jiní 3 Francouzi se vrátili z C2 po úspěšném zdolání vrcholu.

20.8. Úterý. Přesun z C1 do C2. Vstáváme v 5 hodin. Je ale špatné počasí a tak zase jdeme spát. Později už je to lepší, vyrážíme nahoru. Na hoře je celkem živo - tři Francouzi sestupují dolů. Potkáváme i sestupující Japonku s ruským vůdcem, po úspěšném zdolání vrcholu. Stavíme stany v C2. Tady jsou další Francouzi. Dnes dosáhli vrcholu a také se sestupují. I s ruskými nosiči. Zůstáváme v C2 sami. Večer i celou noc je silný vítr.

21.8. Středa. Výstup na vrchol Mramorové stěny a sestup do ABC. Vstáváme v 6.00. Vítr je velmi silný, mraky nevypadají nic moc, ale pak se aspoň oblačnost zlepšuje. Vyrážíme v 8.00, na vrcholu jsme v 10.00, zpět v táboře v 11.30. Krátce vaříme, pak balíme a sestupujeme. Dle dohody sundaváme všechna fixní lana a bereme je s sebou. Ruští nosiči nás v ABC hostí.

22.8. Čtvrtek. Sestup z ABC do BC. Do ABC přilétá vrtulník pro nějaké věci. Nosiči slibují, že nás možná vrtulník vezme dolů. S vrtulníkem přilétá Kazbek Valijev. Vzal by nám asi baťohy. Vrtulník ale sfoukává Honzovi baťoh hluboko do údolí. Pěkně se projde, naštěstí ale dává většinu věcí dohromady. Do BC tedy jdeme po svých. Současně přichází od průsmyku Bajankol další skupina Němců (15 s 23 kazašskými nosiči!). Je úplněk kazašští nosiči bugří až do dvou do rána.

23.8. Pátek. Odpočinek v BC.

24.8. Sobota. Odchod do Žargulaku. Epizoda s karimatkou a vrtulníkem.

25.8. Neděle. Přesun do Džambulu. Pastevci nás probudili s nabídkou koní k Bráně. Příjemné, pak únavné. Stopy medvěda. Moskvič před vraty. Vešlo se nás tam 7 i s batohy. Společensky náročný večer v kazašské rodině.

26.8. Pondělí. Přejezd autobusem do Almaty.

27.8. Úterý. Almaty. Sportovní obchody. Setkání s Vadimem.

28.8. Středa. Výlet do Medeo. Stadión, přehrada, lezení.

29.8. Čtvrtek. Většinou samostatné chození po městě. Večer s Ochsanou a Světlanou (Kostel sv. Nikolaje, mše, obchody na Silk Road, kostel Voznesenija, park a památník Pamfilovu, večeře ve městě)

30.8. Pátek. konzulát pro letenky. Výlet na Zelený vršek.

31.8. Sobota. Krátce do města, odPondělíledne balení. O půlnoci na letiště. Krátce Petrohrad. V 11 v Praze.