Classic Climbs of the Cordillera Blanca
by Brad Johnson
Published by Western Reflections 2003
Distributed by Cordee
DEDICATION ACKNOWLEDGEMENTS
FOREWORD
THE REGION | ||
Cordillera Blanca Range Map | 8 | |
The Cordillera Blanca | 11 | |
PREPARATIONS | ||
Language In Peru | ||
Peruvian Currency | 12 | |
Travel Safety in Peru (bezpečné cestování po Peru česky) | 13 | |
Lima to Huaraz Transportation | 14 | |
Restaurants In Huaraz | 15 | |
Accommodations in Huaraz | 16-17 | |
Other Recommended Diversions | 18 | |
Food, Fuel, and Supplies (nakupování v Huarázu česky) | 19 | |
Porters and Cooks | 20 | |
Burro* and Burros Drivers | 20 | |
Getting To The Mountains | 21 | |
How To Use This Guide | 22 | |
Choosing a Climb | 23 | |
Grading System | 24 | |
Equipment For The Mountains | 25 | |
Environmental Considerations | 26 | |
Garbage - Be Responsible! | 27 | |
Mountain Rescue | 28 | |
Peruvian Mountain Guide Association (PMGA) | 29 | |
The Mountain Institute | 29 | |
Huascaran National Park | 30 | |
VALLEYS, PEAKS AND CLIMBS | ||
Chasing the laundry | 33 | |
Quebrada Yuraccocha to Santa Cruz Grande | 36 | |
Quebrada Yuraccocha to Santa Cruz Grande Map | 37 | |
Santa Cruz Grande - West Ridge | 38 | |
Quebrada Paccharuri | 40 | |
Quebrada Paccharuri to Santa Cruz Grande Map | 41 | |
Santa Cruz Grande - South Face Direct | 42 | |
Quebrada Santa Cruz | 44 | |
Quebrada Santa Cruz Map | 45 | |
Quitaraju - West Ridge | 46 | |
- North Face | 48 | |
Alpamayo - Southwest Face | 50 | |
Tauliraju - Western Buttress | 52 | |
Artesonraju - Northeast Face and East Ridge | 54 | |
- North Ridge | 56 | |
Leap of Faith | 58 | |
Quebrada Paron | 62 | |
Quebrada Paron Map | 63 | |
La Esfinge - East Face | 64 | |
1986 Original Route Topo | 66-67 | |
Caraz I -South Face Direct | 68 | |
Caraz I - East Glacier and Northeast Ridge | 70 | |
Artesonraju - South Arete | 74 | |
- Southeast Face | 76 | |
Piramide - Southwest Face Direct | 78 | |
Huandoy Norte - Northwest Face | 80 | |
Sweet Dreams | 83 | |
Quebrada Llanganuco | 86 | |
Quebrada Llanganuco Map . . | 87 | |
Huandoy Sur - Northeast Face | 88 | |
Huandoy Oeste - Northeast Ridge | 90 | |
Huandoy Norte - East Face | 92 | |
Huandoy Norte - Northeast Face | 94 | |
Pisco Oeste - Southwest Slopes | 96 | |
Oiacraraju Oeste - South Face | 99 | |
Chacrara|u Este - South Face | 100 | |
Yanapacdia - West Face . | 104 | (106 chybí) |
Chopicalqui -Southwest Ridge | 107 | |
Huascaran Norte - Northeast Face | 108 | |
- Northeast Ridge | 110 | |
- North Face | 112 | |
The Chase | 114 | |
Huascaran None and Sur | 118 | |
Huascaran Norte and Sur Map | 119 | |
Huascaran Norte - South Slopes via the Garganta | 120 | |
Huascaran Sur - Northwest Slopes via the Garganta | 122 | |
-The Shield (Escudo) | 124 | |
Safety first | 127 | |
Quebrada Ulta | 130 | |
Quebrada Ulta Map | 131 | |
Chopicalqui - Southeast Ridge | 132 | |
- East Face | 134 | (135 chybí) |
Copa | 138 | |
Copa Map | 139 | |
Copa - West Slopes | 140 | |
Two's A Crowd | 142 | |
Quebrada Ishinca | 146 | |
Quebrada Ishinca Map | 147 | |
Urus Este - Southeast Slopes to East Ridge | 148 | |
Toclaraju - Northwest Ridge | 150 | |
- West Face Direct | 152 | |
Ishinca - Northwest Slopes | 156 | |
- Southwest Ridge | 158 | |
Ranrapalca - Northeast Face | 160 | |
- North Face | 161 | |
The Limos of Lima | 164 | |
Quebrada Llaca | 168 | |
Quebtadas Llaca Map | 169 | |
Vallunaraju - North Ridge | 170 | |
Ocshapalca - South Face | 171 | |
Paper Trail | 175 | |
Laguna Churup. Quebradas QuIlcayhuanca and Cayesh | 178 | |
Laguna Churup. Quebradas Quilcayhuanca and Gayesh Map | 179 | |
Laguna Churup | 180 | |
Churup (Tsurup) - Southwest Face | 182 | |
Chinchey - West Face to North Ridge | 184 | |
Cayesh - West Face | 186 | |
Maparaju - Southwest and West Slopes | 188 | |
San Juan - Northwest Ridge | 190 | |
Quebrada Shallap | 192 | |
Quebrada Shallap and Shaqsha Map | 193 | |
Huantsan - Northwest and North Ridge | 194 | |
Shaqsha from Olleros | 196 | |
Shaqsha - West Face | 198 | |
Mip/Valley/Peak/Route Index | 200 |
Str. 11. Do Huarázu se z Limy jede 7 hodin. Z Huarázu do hor za půl dne.
Str. 12. Jazyk. Kromě španělštiny jazyk Quechua (kečua?), je to jazyk Inků.
Měna. Inti nahrazeno solem. USD je 3,5 solů, bankovky 10, 20, 50 a 100. Mince 5, 10, 20, 50 centavos a 1, 5 a 10 solů. Lepší casa de cambio než banka. Jsou všude. Navíc licencovaní (jmenovka, zelená zástěra) směnárníci stojící na ulici. Ukázat dolary, pak ho nechat spočítat, pak sám spočítat, až pak odevzdat. Proti světlu mají bankovky stejnou tvář jako vytištěnou.
Str. 14. Letiště je 15 mil severně od Huarázu, ale nepoužívá se k dopravě z Limy.
Doprava autobusem. Limit 20 kg, ale cena za nadváhu rozumná.
Cruz del Sur
Lima Terminal. Jr. Quilca 531. Brena. Tel: 424-1005, 431-5125, 425-0887.
Po-čt 35.00 solů, pá-so 40 solů (jedním směrem): hot lunch included.
San Isidro Terminal. Javier Prado Este I? 109. Tel: 225-6I63, 225-6164.
It is also possible to call 0-801-1-1111 from anywhere in Peru.
If you are in Lima the tickets will be delivered to your hotel without charge.
Departs for Huaraz at 10:00 a.m.. non-stop 10 Huaraz In 7l/2 hours.
Every day. 35.00 soles (one way): hot lunch included.
A comfortable non-stop ride, but too much noise (for me) from movies and videos.
Movil Tours
Lima Terminal. Paseo de la Republica 656 (opposite the national stadium). Tel: 332-0004 (info) or 332-0024 (reservations). Departs for Huaraz at 11 a.m.. non-stop to Huaraz in 7 1/2 hours, first class. 35.00 soles, economy. 25.OO soles (one way): hot lunch included. A comfortable non-stop ride. Movies and videos are shown, but only two of each.
Ormeno (Ancash Express)
Lima Terminal Av. Carlos Zavala 177. Tel: 427-5679.
Departs for Huaraz at 7 a.m. and 12 noon; stops along the way for lunch; doba – 8,5-9 hod. 20 solů jedna cesta. A moderately comfortable ride. Stops along the way to pick up passengers. Žádné video. Trochu drahé na nabízené služby.
Str. 15. Jídlo. Díry ve zdi, pevné menu, jídlo ze tří chodů za 6 solů.
Below is a list of restaurants that are favorites of both locals and turistas:
Cafe Andino. Jr. Lucar y Torre 530-538. This is the best place in Huaraz for freshly brewed coffee and espresso, it has a good bar too.. Breakfast is also served. Having a library and book exchange, it is a great info source and meeting place. Yoi will enjoy the fantastic views of the mountains while sipping your drink. Open mornings and evenings.
La Bras-a Roja. Av. Luzuriaga 917. The best value for your money. A great place for roasted chicken, fries and a beer, it also serves pizza and a lot of other goodies.
Bistro de los Andes. Jr. Julian de Morales 823. Run by Lola and Michel, it serves great breakfasts with pancakes, eggs, hash browns and coffee. It also has a nice dinner menu of international food at moderate prices.
Piccolo Pizzeria. Jr. Julian de Morales 632. at Av. Luzuriaga. More than just a pizza place, you can get breakfast, too. Open 7 a.m. until 12 midnight.
Pizza Bruno. Av. Luzuriaga 834. Serves breakfast, lunch and dinner. Open 6 a.m. until 11 p.m. Fantastic French cuisine for dinner with great salads and desserts.
Creperia Patrick. Av. Luzuriaga 424 at Av. Raymondi. A great place for crepes on the patio, and. at night, a fine selection of steaks and pastas, served by the best-dressed waiters in Huaraz.
Chifa Min Hua. Near Av. Luzuriaga and Av. Raymondi. The best and cheapest Chinese food in town. Big portions.
Siam de los Andes. Corner of Jr. Julian de Morales y Gamarra. Excellent Thai food, but a little pricey. All of the meals are prepared by Thai cooks, with the guidance of owner Narrisuan.
Campo Base. Av. Luzuriaga and Av. Raymondi. second floor, above the Ortiz market. Excellent steaks, trout, pastas and pizzas.
Casa de Guias. Parque Ginebre 28G. Open for breakfast and dinner. A large menu to choose from, with pizzas, lasagnas, great salad! and famous pisco sours.
Huaraz Querido Cevicheria. Jr. Simon Bolivar 981. Open only for lunch, this Is the best cevicheria that I have found in Peru. Large variety of fish and ceviche plates. Great value for the price.
Str. 16, 17 Ubytování na nás moc drahé
Str. 18. Monterey Hot Springs. Půl dne. Severně, 10 min. taxíkem – 5-10 solů jedna cesta. Autobus je zelený. Vstupné 10 solů. Vedle skála, kde se závodí.
Horská kola - http://www.chakinaniperu.com/.
Horké prameny Chancos. 30 min. severně od Huarázu. Leží se ve vaně 45 min. Přes cestu jsou termální jeskyně. Nasednout do collectivo co jede do Carazu. Mine se letiště v Anta a dojede do Marcary (25 min, 2 soly), 3 km taxíkem – 3 soly.
Str. 19. Nákupy. Otvírají v sedm, siesta 1-3 hod. Tržiště – zastřešené – křižovatka av. Raymondi a Av. Tarapaca) a otevřené ( Av. Raymondi po stranách ulic San Cristóbal a Hualcán). Bílý benzín – 1,30 dolarů za litr, vlastní nádoba. Av. Luzuriaga a trekkingové obchody. Na Av. Luzuriaga taktéž horo prodejny a půjčovny. Tam také informace.
Str. 20. Nosiči a zvířata. V údolích Cojup a Quilcayhuanca mezci těžce sehnatelní, tam nosiči. Nosiči a kuchaři – v Casa de Guías, 25 dolarů za den + přístřeší + jídlo + doprava. Mezci. Asociacion de Arrieros. 2001 – 10 USD za burro driver a 5 USD za mezka, je-li to delší než den tak krmit člověka a přístřeší. Vyžadovat Associacion card.
Str. 21. Cordillera Blanca a Negra odděluje Calejon de Huaylas, řeka Rio Santa. Menší města mezi Huarázem a Carázem jsou Palta, Marcara, Carhuaz a Yungay. Colectivost vyjíždějí ze severní strany, tam kde hlavní třída Av. Fitzcarrald kříží řeku Rio Quilcay, jižně od mostu. Od 4.30. První neodjede dokud není narvaný. S batohem raději vybrat nějaký se zahrádkou. Z Huarázu do Carázu to trvá hodinu a půl a stojí to 3,5 solu. Jízdné vyvěšeno uvnitř.
Str. 28. Záchranáři. Cuerpo de Rescate de la Policia Nacional de Perú. Záchranná policie. Jsou v Yungay. 2 helikoptéry, jen do 4 tis m. Luis Garate má 3 čísla – (43)793333, 793292, 613937.
Peruvian Mountain Guides Association Rescue Group. Casa de Guias, Huaráz – (43)721811
Str. 30. Vstup do Huaskaránského parku 65 solů na měsíc. Nákup Av. Raymondi v Huarázu a na kontrolních místech – Cashapampa, Musho (pro Huascarán), Parón, Llanganuco, Ishinca. Jednodenní vstup do Llanganuco valley 10 solů. V parku se nesmí rozdělávat oheň a kácet stromy.
Str. 44. Údolí Quebrada Santa Cruz. Dlouhé údolí. Alpamayo. Trek Santa Cruz – Llanganuco – 4 dny, nejfrekventovanější. Doprava – colectivo do Carázu (viz výše). Na jižní straně hlavní tržnice v Carázu colectivos do Cashapampy. Odjíždí když se naplní, ne podle jízdního řádu. Trvá hodinu a půl a stojí 5 solů. Možnost privátní dopravy – exameričan Chris Benway, firma La Cima Logisitics, (43)721203. Zařídí i věci kolem (lezení a trekingu), spolehlivý, vyzvedne v hotelu. V Cashapampě se ptát na arriero (kvůli oslům), mají tam jakési odbory a berou 10+5 solů na den. Do základního kempu Alpamayo berou za 3 dny tam a 2 zpátky. Účtují takto i když to trvá méně. Když se do Cashapampy nedorazí do poledne a nejsou mezci předdomluveni, může tam být nutné přespat. Ráno je první hodina cesty na slunci bez vody. Nabrat vodu při ústí kaňonu. Při odchodu z Cashapampy odpoledne je možné najít tábořiště u vody po hodině a půl. Cesta údolím orientačně bez problémů. Nejlepší je první den ujít polovinu cesty údolím a utábořit u prvního jezera. Druhý den se pokračuje po pravé straně údolí, kolem obou jezer. Pak kříží dno údolí kde původně byly travnaté louky. V r. 1997 se rozvodnilo dolní morénové jezero v Quebrada Arteson a údolí zaplavilo. Po překročení náplavů se vejde do lesa, tam se cesta rozdvojuje. Vlevo cesta vede nahoru svahem (a dozadu?) do base campu Alpamayo – 1-1,5 hod od rozcestí. Vpravo jde cesta na průsmyk Punta Unión (3-4 hod). Base camp Alpamayo (4300 m) je v lesíku a kolem něj. Voda v potoce která jím protéká – nemýt v něm nádobí a nekoupat se, používá se na pití. Čtyřmístný záchod uprostřed kempu.
Str. 50. Alpamayo Ferrari Route. Vyhlášena za nejhezčí horu na foto výstavě v Mnichově 1966. Vypadá lépe z údolí Quebrada Alpamayo – jako perfektní sněhová pyramida. Tak se tam chodilo dřív. Cesta přivrácena k JZ. Nejlehčí cesta. Většinou se nedolézá na vrchol. Ferrari vylezl zářez centrálněji, blíže k vrcholu, těsně vlevo od Fr. diretky. Bůhvíproč se po něm pojmenovala cesta více vlevo. …První výstup 20.6.1957 Ferrari a spol. Výškový rozdíl 275 m od úpatí stěny. Obtížnost AD+. Čas: 3-5 hod od úpatí stěny, za dobrých podmínek. Vybavení: helmy, mačky, 2 cepíny, 2-3 sněhové kotvy, 8 šroubů, 2 lana (60 m nebo delší). Příchod: Cesta do morénového kempu prochází středem BC a je lehké ji najít. Po překročení potoka jde keři k příkrému suťovému svahu na Z straně údolí. Jsou tam dvě cesty, které meandrují příkrým svahem, ta pravá je lehčí. Po vystoupání 300 m se cesta dostává mezi žulové vrstvy (?). Je více způsobů jak zde projít, všechny jsou značeny mužíky (?, cairns). V horní části žulových vrstev jsou vyčištěny plošiny pro stan (2-3 hodiny z BC). Vodu je někdy nutné hledat, bývá v blízkosti ledovce. Z morénového kempu vedou mužíky k začátku ledovce, 15 min. Hledej cestu nahoru ledovcem, kolem a skrz četné trhliny, směrem k sedlu mezi Alpamayo a Quitaraju. Posledních 200 m stoupá lavinovým kuželem a 45 st žlabem se skalním blokem vpravo, směrem k ledovému útesu. Toto místo se každý rok mění. Někdy se traverzuje doleva pod ledovcový převis pokud není možné vystoupit 100 m přímo nahoru. V horní části (úplně nahoře?) je 10-20 m 70 st. ledu. (2-3 hod z morénového kempu). Nedávno se ledovcový útes změnil natolik, že 70 st ledu je 100 m. Úsek je opatřen fixními lany. Mnoho lidí stanuje přímo v sedle (5500). Lepší stanoviště je však po tu stranu sedla o 100 m níže - méně znečištěné a za větrem. Cesta: Z kempu na ledovcovém plató stoupej po strmém sněhovém svahu k odtrhové trhlině (bergshrund) u úpatí JZ stěny (5650 m, hodinu od kempu). Po cestě je nutno překonat velké trhliny. Najdi místo k přejití odtrhovky blízko začátku cesty. To za normálních okolností vyžaduje vylezení 10 m 80 st. ledu. Ocitáme se v hlavním žlabu. Žlabem 100 m 55 st led dokud není možno traverzovat diagonálně doprava vzhůru směrem k velké čtvercové skále trčící ze středu stěny. Od skály cesta vede 200 m přímo vzhůru - 55-60 st led - až do míst, kde se žlab větví směrem doprava. Pravým žlabem (modrý led) 60 m překonávajíc dvoumetrový schod ledu o 65 st. na vrcholový hřeben. Pozor - nepropadnout převějí na druhou stranu. Jistící stanoviště na hřebeni. Odsud většina lidí sestupuje místo aby nebezpečně balancovala 50-100 m k nejvyšší sněhové houbě (3-5 hodin od odtrhovky). Tato cesta je tak frekventovaná, že sněhové kotvy nebo šrouby jsou každých 30-40 metrů. Sestup: Asi 7 slanění na 60 m lanech. Kotvy mohou již být přítomny. Pokud ne, tak v ledu dobře drží kotvy o profilu V.
149. Quebrada Ishinca
Z Huarázu do BC za jeden den. BC je ve výšce 4400 m, u vchodu do údolí. Jsou z něj dosažitelné 4 vrcholy. Urus Este 5420, Ishinca 5530, oba jednodenní výstupy z BC. Tocllaraju 6034 a Ranrapalca 6162 vyžadují jeden další tábor. Nevýhoda oblasti – moc lidí, 20-30 stále v BC. Je tam chata – Ishinca refugio. Doprava – colectivo do Collónu. Privátně – Chris Benway (viz výše) nebo Mercedes Huanay Salazar z Transportes Turismo San Miguel 43-725007. V r. 2001 stála jedna cesta 25-30 USD. Jede se ještě 2 km za Collón ke skupině domů. Tady je stanice Národního parku, kde je třeba se zapsat a zaplatit vstup (Pozn. bylo to 65 solů a lístek platil do celého parku myslím měsíc. VV). Zde se také shání osli. Z Huarázu 1 hodina. Osli také k mání v Collón. Pokud příjezd bez objednání oslů, pak brzo ráno – 8 hod. Pokud větší skupina pak raději zařízení předem – návštěvou Collónu nebo telefonicky – na Servicios Auxiliares de Montana 43-790217. V Collón jediný telefon, domouvat nutno španělsky. Cena za osla/koně 5 USD, honáka 10 USD. Ceny mohou větší než jinde. Při návratu z BC se osláři pokouší o trik – tvrdí, že musí strávit jeden den na cestě navíc, když mají v BC být v 9h. Když ale vyrazí v 5h, tak to klidně stihnou. Při jednohodinovém nakládání se pak může být v Collón brzy odpoledne. Přístup do BC: Nahoru hlavním údolím podle řeky. Přechází se na levou stranu řeky. U první serpentiny (doleva, dozadu) cesta odbočuje doprava do svahu a je zřetelná jak se vine levou stranou údolí až do BC. Nedá se zabloudit. BC je na louce v závěru údolí. Vzdálenost asi 15 km, 3-5 hod.
Urus Este 5420 m. Dobrý pro aklimatizaci. Vyraž dostatečně brzo abys byl zpět na lunch. První 1957. 1040 m z BC. Obtížnost PD-. 5-6 hodin z BC. Mačky, dlouhý cepín, lano. Přístup: začátek je na severní straně údolí, naproti pěšímu mostku přes hlavní říčku v BC. Špatně znatelná stezka jde keři vzhůru vyschlými koryty směrem k hlavnímu korytu přímo pod ledovcem Urus. Cestu korytem vyznačují mužíci v délce asi 400 m. Pak stezka šplhá strmým svahem až na hřeben morény. Tento dlouhý hřeben v horní části vytváří oblouk doprava. V tomto místě se stezka narovnává (levels out), asi 100 m, a pak stoupá na malý hřeben k žulovým vrstvám. Sleduj mužíky zahýbající doleva přes žulové vrstvy k základně žulovévo bloku (buttress). Dojdi na sníh na jeho úpatí vlevo (2-3 hodiny z BC). Cesta: Stoupej 100 m 45 st sněhový svah podél levé strany bloku. Když se úhel zmírní (stoupání?, eases off), je třeba jít přes další skalnaté vrstvy k základně velkého sněhového pole, které tvoří JV svahy vrcholu. Po tomto poli 200 m, zprvu 45 st. Na dalších 100 m se dostaneš na východní stranu horní části vrcholu (?). V letech kdy je hodně sněhu je posledních 150 m stoupání 45-50 st. po sněhu. V posledních letech obnažení skály - žulové vrstvy a nevýrazné žlaby. Hodně volných kamenů. Posledních 50 m lezení je přerušeno krátkým 30 st svahem. Buď si vědom vrcholové převěje. 1,5-2,5h od základny skalního bloku. Sestup: stejnou cestou.
Ishinca 5530 m. SZ svahy, normální cesta. K aklimatizaci chodecké. Dá se spadnout až posledních 100 m, když nedáváš pozor. Poprvé: není známo. Převýšení 1130 m z BC, 700 m od malého jezera pod Laguna Ishinca. PD-. 5-6 hodz BC, 2-3 hod. od výběžku (toe) ledovce. Mačky, dlouhý cepín, lano. Přístup. Pěší mostek v BC, po pravém břehu potoka. Široká cesta začíná traverzovat úbočí. Po 1 km se zpět doprava odpojuje travnatá cesta, právě před velmi velkou žulovou vrstvou nad cestou. To je cesta k Ishince a Ranrapalce. Rychle získává výšku stoupajíc bočním údolím s kaskádovitým potokem. Po 45 min se cesta mění v širokou travnatou louku. Cesta jí prochází vzhůru a pak zprava, malým polem s balvany. Po několika dalších serpentinách další ploché místo. Křištálově čistý potok přitéká z úbočí vpravo. Odtud poprvé vidět Ishinca a Ranrapalca. Stále pěšinou a serpentinami úbočím vpravo. Cesta se vrací k potoku, je zde malé jezero. Není to ale Laguna Ishinca. Ta je výše. Hlavní cesta jde vpravo - na Ranrapalcu a JZ hřeben Ishincy. Čili jinam. Jdi malou stezkou křížící plochou pánev směrem k Ishince. Cesta jezero obchází zprava k jeho hornímu konci. Překroč potok který vtéká do jezera a hledej mužíky a úzkou stezku vedoucí k výběžku ledovce (toe) (2-3 hod z BC). Tento výběžek leží zleva od vrcholu Ishincy. Cesta: Začni na výběžku ledovce a stoupej po ledovci vzhůru a postupně uhýbej doprava. Najdi si nejjednodušší terén směrem k S hřebeni a vrcholové pyramidě. Po cestě jsou velké trhliny - obejít nebo překonat. Po nastoupání 450 metrů se sklon ledovce zmírňuje - až k úpatí vrcholové pyramidy. Pyramida má vrcholovou skalní stěnu přivrácenou k severu. Závěrečných 100 m stoupej 45 st. sněhovým svahem a hřebenem zprava od skalní stěny. Nechoď moc ke kraji jsou tam velké převěje směřující doprava. Sestup stejnou cestou.
Ishinca, JZ hřeben. Leze se méně často - ve vrcholové partii převěje a trhliny. Poprvé 1954. Převýšení 1130 z BC, 600 z Laguna Ishinca, PD- (kvůli obtížím v oblasti vrcholu). 6-8 hod z BC, 3-5 hod z Laguna Ishinca. Mačky, dlouhý cepín, sněhové kotvy, lano. Přístup: Na dříve zmíněné křižovatce pokračovat hlavní cestou na SZ úbočí Ishinky. Dělá serpentiny a dostává se ke staré Ingammetově chatě a na vrchol morénového hřebene. Po ledovci lehce do sedla mezi Ishinkou a Ranrapalkou (2-3 hod od Laguna Ishinca). Ze sedla JZ hřebenem směrem k vrcholové pyramidě. Kvůli trhlinám traverzuj doprava na J svahy (obvykle hluboký prašan) a vystoupej 60 st. sněhovým svahem na vrchol (1-2 hod ze sedla). Sestup SZ svahy.
BEZPEČNÉ CESTOVÁNÍ PO PERU (str. 13, Ondra Kunt)
Po mnoho let, zvláště v 80. a na začátku 90. let, pověst nebezpečné země. Bylo to způsobeno převážně teroristy působícími podél Shining Path nebo Sendero Luminoso a Maoističtí vzbouřenci, kteří chtěli svrhnout vládu. V tomto boji bylo zabito mnoho civilistů. V tomto období peruánská ekonomika zkolabovala a zoufalí peruánci jen sháněli obydlí. Turisté se stali cíly na rušných místech např. vlakové a autobusové nádraží, tržiště a také na Inkské cestě do Machu Pichu. Batohy, fotoaparáty, bundy a cokoli co mělo nějakou hodnotu bylo odříznuto nebo utrženo z lidí, kteří vyšli na veřejnost. Shinning Path byla zabezpečena a peruánská ekonomika se vrátila do původního stavu. Ale pořád tu jsou věci na které bychom měli pamatovat, když chceme, aby naše cesta po Peru byla bezpečná a úspěšná.
Mít plán: Při požívání místní dopravy mít vymyšleno, co budete dělat, předtím než přijede nevlakové nebo autobusové nádraží. Domluvte se kdo bude přenášet věci do taxi, neboli kdo je bude neustále sledovat. Nyní má většina nádraží policejní službu, aby se snížilo riziko krádeží.
Zvolte si bezpečný roh: Někdo by se měl o batohy neustále starat. Když někde odkládáte batohy, měli by být vždy mezi vámi a vaším kamarádem nebo zdí, a měli byste vidět na celý prostor, kde čekáte. Nesdejte si na konec řady vašich batohů, nevěšte si nic na batohy a nedávejte si nic přes židli a ani nic na zem pod židli.
Buďte pozorní: Když jste na nádraží nebo na tržišti buďte vždy pozorní na svoje okolí. Jestliže se někdo motá okolo vás nebo jde za vámi, nevěští to nic dobrého. Jestliže se tak stane dejte mu najevo , že o něm víte pomocí očního kontaktu víckrát než jednou.
Buďte opatrní: Když se vám přiblíží neznámý člověk buďte opatrní. Zloději většinou pracují v skupinách. Zatímco jeden vás vyruší konverzací druhý odejde s vašimi batohy, bundou nebo fotoaparátek- s čímkoliv od čeho jste odvráceni.
Hlídejte si svá zavazadla: Předtím než nastoupíte do autobusu, ujistěte se, že všechna vaše zavazadla byla naložena. Zeptejte se svého nosiče, kde v zavazadlovém prostoru jsou vaše věci. Toto platí také, když cestujete v kolektivu. Pomožte si naložit batohy a ujistěte se, že žádný nekouká z nákladové plošiny.
Zapnout zip a zamknout: Mějte svá zavazadla zavřena po celou dobu co cestujete. Ujistěte, že žádná kapsa není otevřená, že z batohu nevisí lahve na pití ani žádná výstroj a výzbroj. Balte si pečlivě, aby nic nebylo na batohu, protože vše co je v batohu je těžké vyndat.
Splyňte s okolím: Ve přeplněných městech a tržištích nenoste okázalé oblečení a klenoty. Udělejte své oblečení nudné a nezajímavé. Nenoste peněženku v zadní kapse. Nenoste pas a všechny peníze ani ve skryté kapse, když jdete po ulici. Dejte si všechny tyto věci do nějakého vlněného nezajímavého pytle a zamkněte ho ve svém pokoji. Okopírujte si pas a tuto kopii noste pořád u sebe.
Používejte zdravý rozum: Nevěřte ničemu dokud se o tom nepřesvědčíte na vlastní oči.
JÍDLO, PALIVO, ZÁSOBOVÁNÍ (str. 19, Ondra Kunt)
V průběhu let vyrostl Huaráz ve stotisícové město. Rodinné obchody s jídlem a trhy pod širým nebem jsou nyní nahrazeny obrovskými supermarkety a pár obchody s potravinami. Nyní můžete sehnat během jednoho až dvou dnů nakupování skoro všechno co byste mohli potřebovat k tomu, aby jste se dobře najedli, po několik dní v horách. Avšak, dusání chodníků bude nezbytné. Jestliže máte najatého místního kuchaře, jeho znalosti v sehnání potřebných věcí za místní ceny (zbavených cizineckých-gringo cen), urychlí tento proces. Obyvatelé Huarázu začínají svůj den velmi brzy. Ulice a supermarkety otevírají v 7:00. Musíte si dát pozor na to, že lidé v Latinské Americe dodržují odpolední siestu. Většina obchodů zavírá od zhruba 13:00 do 15:00.
Jídlo pro táboření a lezení: Velké supermarkety (na rohu Av. Raymondi a Av. Tarapaca) a tržiště ( Av. Raymondi po stranách ulic San Cristóbal a Hualcán) jsou dobrými místy pro sehnání čerstvých věcí. Peru produkuje úžasné rozmanitosti včetně věcí, které jste předtím ještě neviděli ani jste o nich neslyšeli. Dá se tam koupit skoro všechno kromě energetických tyčinek a míchaných nápojů (drink mixes)
Palivo na vaření: Podle národnosti, lezci používají různé druhy vařičů. Většina evropanů si vozí butanová kártridže, Američané používají MSR vařiče nebo něco co spaluje bezolovnatý benzín. V Huarázu je těžké sehnat butanové bomby, ale ne nemožné. Bezolovnatý benzín bencina blanca je nejlepší pro cestu do Peru. V Huarázu je velmi jednoduché ho sehnat. Mnoho železářství je prodává po litrech. Dá se sehnat na Av. Luzuriaga a nebo v treko-horo shopech. Musíte si přinést vhodný barel. V roce 2002 autor knihy sehnal litr bencina blanca za US$1.30. Pokud máte najatého místního kuchaře a zařízený basecamp na týden nebo dva, bude se váš kuchař cíti o mnoho lépe, když bude moci vařit na velkém propanovém vařiči. Jestliže ho nemáte, dá se půjčit, s velkou plnou bombou, ve Casa de Guias. Autor velmi doporučuje provést to takto, protože pálit ohně a vařit na ohni v Huarázském národním parku je zakázáno a je hlídán mnoha strážci.
Zásoby: plastové džbány na vodu do BC, plastové lahve na bencina blanca, provazy na přivázání plachet nebo stanů, nádobí na vaření, hrnce, pánve pro BC, lopaty, lucerny, baterie se dají sehnat na tržištích nebo v železářstvích ferreterias.
Treko-horo shopy: Pár malých obchůdků má otevřeno okolo Av. Luzuriaga a v různých ulicích prodávají mapy, knihy, nové i staré treko-horo vybavení. Můžete si půjčit stany, spacáky, vesty, vařiče, hrnce a pánve, cepíny, boty, mačky, lana (opatrně) atd. Mnoho z těchto věcí je velmi používáno, ale obchod dokupuje pořád novější od odjíždějících lezců a trekařů. Před odchodem do hor si zkontrolujte stav půjčeného vybavení, hlavně vařiče. Půjčovné je většinou rozumné, takže je velmi zřídka kdy nutné smlouvat o ceně. Tyto obchody jsou take velmi nápomocné v poskytování informací o stavu cesty, sněhu a dopravy.
campesinos, farmáři
Sendero Luminoso, Světlá stezka, Shining Path
cuy, guinea pig
pisco, (kořalka)
pollo a la brasa, roasted chicken
ferreteria, železářství
bencina blanca, bílý benzín